Een streepje voor

Maak kennis met VVR

Van Velsen Reflectielijnen

BLAUW FIETSPAD VAN DE TOEKOMST

27 oktober 2020
Persbericht | Innovatie | Samenwerking

DOORN – Op vrijdag 23 oktober sloot Van Velsen Reflectielijnen de werkweek af met een bijzonder project. Op het fietspad langs de N225 tussen Doorn en Leersum had KWS Infra namelijk de eer om de eerste 'Bliksemsnelle Baan' aan te brengen in het kader van het Fietspad van de Toekomst. Deze Bliksemsnelle Baan kenmerkt zich door een blauwe strook in het midden van het fietspad. Het Fietspad van de Toekomst is een initiatief van Provincie Utrecht. 

Provincie Utrecht wil het gebruik van de fiets binnen haar grondgebied stimuleren. In 2019 organiseerden ze daarom een prijsvraag waarbij ze op zoek gingen naar innovatieve ideeën die ze gaan testen op de route tussen Utrecht en Wageningen. Dit Fietspad van de Toekomst wordt zo een proeftuin voor de winnende ideeën. KWS bedacht een oplossing voor de verschillende types fietsen die gebruikmaken van het fietspad. Naast de gewone fiets is ook de bakfiets een standaard geworden, en de laatste tijd verschijnen er steeds meer e-bikes en speed pedelecs in het straatbeeld.

 

Veilig met verschillende snelheden

Om er voor te zorgen dat al deze fietsers met hun verschillende snelheden veilig gebruik kunnen maken van het fietspad, bedacht KWS de ‘Bliksemsnelle Baan’. Deze strook in het midden van het fietspad fungeert als een inhaalbaan waardoor de snelle fietsers de trage op een veilige en makkelijke manier kunnen inhalen. Daarnaast werd het fietspad ook verbreed door aan weerszijden van het fietspad een zogenaamde vergevingsgezinde berm aan te leggen. Die bestaat uit grasbetonblokken van 40 cm breed. Gedurende vier weken zullen verschillende gebruikers deze pilot testen en hun bevindingen doorgeven aan de provincie.

 

Logistieke uitdaging

Om de Bliksemsnelle Baan de nodige zichtbaarheid gegeven brachten we een strook van één kilometer lang en 1,3 meter breed aan in blauwe wegenverf. De grootte van dit vlak zorgde echter voor de nodige logistieke uitdagingen. De spuitkoppen op de machines moesten namelijk zo ingesteld worden dat de kanten helemaal strak zijn en niet uitvloeien, terwijl we het vlak binnenin goed willen opvullen zonder banen te zien. Om dit te realiseren hebben we twee verfspuitmachines ingezet, waarbij de eerste machine de kanten spuit en de tweede er achteraan reed om het vlak op te vullen. Nadat de wegenverf is aangebracht, strooiden we de strook na met een stroefmaker zodat het fietspad ook in natte omstandigheden veilig gebruikt kan worden.