Een streepje voor

Maak kennis met VVR

Van Velsen Reflectielijnen

Spettermarkering

1 oktober 2021
Nieuws | Nieuws | Innovatie

De nazomer is officieel vertrokken, de herfst is in het land. De dagen worden donkerder en het zal de komende weken weer vaker gaan regenen. Twee factoren die ervoor zorgen dat de wegmarkering op onze wegen minder zichtbaar is, wat mogelijke ongevallen in de hand werkt. Om de belijning zo zichtbaar mogelijk te houden, zijn wij altijd op zoek naar innovaties in ons vakgebied. We experimenteren met verschillende producten en patronen in de belijning die de verkeersveiligheid ten goede komen.



Spettermarkering
In Nederland is de agglomeraat met een stochastisch profiel, een van de bekendste vormen van koudplast, een ideaal product gebleken om zichtbaarheid in natte en donkere weersomstandigheden te garanderen. Deze markering bestaat uit druppels koudplast waar glasparels in gemengd zijn, die willekeurig op het wegdek vallen en zo een patroon van grillige spetters vormen. Daarom noemen we dit type markering ook wel ‘spettermarkering’. Deze markering is niet 100% dekkend, en dat heeft twee grote voordelen.
 

Aanbrengen spettermarkering in slow motion


Een van de grootste vijanden van belijning is namelijk water. Als er water op de markering blijft staan is hij ten eerste niet meer goed zichtbaar, en ten tweede kan de markering zo spiegelglad worden. Maar spettermarkering heeft voor beide problemen een oplossing.



Retroreflectie
Omdat deze belijning maar voor zo'n 60% opgevuld is en een grillig verloop kent, glijdt het water er gemakkelijk vanaf. Dit is van belang voor de retroreflectie. Dit houdt in dat licht in ongeveer dezelfde richting teruggekaatst wordt als waar het vandaan komt. De koplampen van het voertuig schijnen met andere woorden op de belijning en de glasparels kaatsen de lichtstraal terug zodat de bestuurder deze ziet. Dat is dus handig wanneer het donker en droog is. Maar als het regent en er water op de belijning blijft staan, ontstaat er een waterfilm die ervoor zorgt dat het niet lukt om het licht te weerkaatsen. Bovendien is een natte lijn een gladde lijn, wat levensgevaarlijk kan zijn.

Type I en Type II
Belijning die zichtbaar is in natte en donkere weersomstandigheden noemen we Type II-belijning. Omdat we deze belijning doorgaans aanbrengen op drukke wegen, strooien we ook parels over de belijning nadat deze is aangebracht. De parels die nagestrooid worden zullen namelijk eerder afslijten wanneer er over de belijning gereden wordt.

 

Als de bovenste laag parels is afgesleten, kunnen we nog altijd gebruik maken van de glasparels die in het product verwerkt zijn. Een Type I-markering is een belijning die door de vorm of het patroon van de lijn niet in staat is om het water weg te laten vloeien, waardoor deze dus niet zichtbaar is in donkere en natte omstandigheden.

Zie ook: Extra zichtbaarheid in Gelderland